Als het goed met je gaat ook iets terug doen voor de maatschappij

Van huis uit heb ik meegekregen om als het goed met je gaat ook iets terug te doen voor de maatschappij. Na vrijwilligers- en bestuursactiviteiten in het jeugd- en jongerenwerk, lid van de MR van de basisschool van onze kinderen en 15 jaar teamcoach bij FC Driebergen ben ik op een gegeven moment in aanraking gekomen met de Lions. De opzet van de Lionsclub sprak mij direct aan. Samen met een vriendengroep je inzetten voor de zwakkeren in de samenleving gecombineerd met de gezelligheid en de vriendschap van de groep. De variëteit in activiteiten spreekt mij aan. Zo organiseren we fundraising activiteiten, zoals de MTB Marathon Amerongen, het Lions Jazzcafé en een wijnproefavond. En daarnaast activiteiten, waar we zelf de handen uit de mouwen steken, zoals een Kerstlunch voor alleenstaande ouderen en een natuurdag met mindervaliden. Er is altijd wel iets, wat goed bij mij past.

De Lionsclub Utrechtse Heuvelrug is een ondernemende club met zo’n 40 leden, die zich graag willen inzetten. Geregeld komen we tot nieuwe activiteiten. Samen met 4 andere leden ben ik verantwoordelijk voor de organisatie van het Pop-up Black & White dinner. Een pop-up restaurant op een bijzondere en geheime locatie, waar je in de regel niet komt. Samen iets bedenken en er iets van maken geeft veel voldoening. Daarbij beleef ik er plezier aan om én de deelnemers een bijzondere ervaring te bieden én geld op te halen voor een goed doel. Zo hebben we met de opbrengst van afgelopen jaar 90 kinderen, die in armoede leven, een onvergetelijke verjaardag kunnen geven. Dat hebben we zo maar samen gedaan. Daar ben ik trots op.

Wilfred Kik

Bij de Lions kwam ik direct in een warm bad en ontdekte daar deze groep bijzondere, mooie mensen

Toen ik werd gevraagd om lid te worden van Lionsclub Utrechtse Heuvelrug, was ik verbaasd: de Lionsclub was toch alleen voor oudere heren? Ik liep mee uit nieuwsgierigheid: wat houdt zo'n service-club nou precies in? En daarnaast ook vanuit de diepe wens om meer bij te kunnen dragen aan de samenleving waarin ik leef. Dit deed ik ook vanuit een 'giving back' gedachte: wat kan ik teruggeven? Ik heb het goed en ben in staat geweest zoveel te doen, zeker ook dankzij anderen: studeren, reizen, prachtig werk, fijne vrienden en een mooi gezin. Ook zonder dat je heel rijk bent zijn er genoeg redenen om iets terug te geven, als mens, aan de maatschappij waar ik ook zoveel van heb gekregen.

Bij de Lions kwam ik direct in een warm bad en ontdekte daar dat deze groep bijzondere, mooie mensen niet alleen staat voor 'we serve' maar ook staat voor vriendschap en échte verbinding met elkaar. Samen werken aan goede doelen: dat kan door de handen uit de mouwen te steken en niet te praten maar vooral te poetsen met elkaar en ook door geld in te zamelen door allerlei activiteiten te organiseren waardoor we indirect ook het goede kunnen doen. We zoeken steeds vaker doelen in onze nabijheid (zoals het kerstdiner in de Raadzaal voor eenzame ouderen). Het hoeft niet groot en meeslepend te zijn om verschil te kunnen maken. Er is zoveel behoefte en je kunt zo eenvoudig iets goeds doen, zo dichtbij. Als we daar dan staan als club, vanuit de warmte van vriendschap, dan maakt het me dankbaar en trots dat ik daar onderdeel van mag zijn.

Brenda Slagter-Grifhorst