26/06/2023

Afgelopen zondag was het weer zover, de 7e editie van de SingelSwim Utrecht. Zwemmers, suppers en kanoërs sprongen de Utrechtse Singel in om geld op te halen voor onderzoek naar spierziekte FSHD. Ook de Doornse Anne-Irene Ducheine was één van de helden die in het water dook voor het goede doel!

Een rondje door de Singel

De Utrechtse Singel is sinds september 2020 weer helemaal rond. Dat betekent dat je een rondje van 5,5 km kunt zwemmen! En dat deed Anne-Irene op een geweldige manier. Ze haalde meer dan 800 euro op voor het goede doel. Daarvan was meer dan 400 euro bijeengebracht door leden van de Lionsclub Utrechtse Heuvelrug. Anne-Irene vindt zwemmen het mooiste wat er is; het geeft haar een gevoel van vrijheid. Maar omdat ze beseft dat niet iedereen dat gevoel kan ervaren, zet ze haar spieren in zodat er zoveel mogelijk geld opgehaald kan worden om iedereen een gevoel van vrijheid te laten ervaren. Anne-Irene: ‘Het was een fantastische ervaring. Voor zo'n mooi doel zwemmen in mijn geboorte stad. Het was pittig, de warmte was enorm en  ik heb echt moeten knokken. Trots op mijn tijd en uiteraard heel dankbaar voor alle sponsoring. Op naar nieuwe uitdagingen!’ Anna-Irene eindigde bij de vrouwen op een prachtige tweede plaats en was zevende in het totaal klassement. Door alle helden is bijna 80.000 euro bijeengebracht voor onderzoek naar de spierziekte.

Wat is FSHD?

FSHD (Facio Scapulo Humerale Dystrofie) is een erfelijke chronisch progressieve spierziekte waarbij de skeletspieren langzaam ‘oplossen’ door een genetisch defect. Helaas is er nog geen behandeling of medicijn beschikbaar. FSHD is een van de meest voorkomende erfelijke spierziekten ter wereld. Wereldwijd hebben (veel) meer dan 870.000 mensen FSHD. In Nederland zijn dit meer dan 2000 mensen. FSHD begint meestal in het gezicht. Mensen zijn daardoor bijvoorbeeld niet in staat om te glimlachen. De afname van spieren in het gezicht heeft een grote impact op de interactie met de omgeving doordat mensen de mimiek niet kunnen lezen.