13/11/2023

Leden van de Lionsclub Utrechtse Heuvelrug  (LCUH) hebben zaterdag 11 november op Landgoed Zonneheuvel in Doorn in het kader van de campagne Meer Bomen Nu,  meer dan tweeduizend jonge boompjes geoogst. Het grootste gedeelte van deze zogenaamde zaailingen wordt volgend jaar weer op het Landgoed Berg binnen onze gemeente geplant.

Enkele weken geleden gaven Maarten Beelaerts van Blokland van landgoed Berg en Peter van Doorn van de campagne Meer Bomen Nu een lezing voor de Lions in het Parkhuys Rosarium in Doorn. Maarten vertelde over het beheer van zijn landgoed en over de noodzaak om veel bomen aan te planten om zo meer biodiversiteit te realiseren. Peter vertelde over de campagne Meer Bomen Nu. Een organisatie die bomen oogst en elders uitplant. Onder bomen staan vaak zaailingen die doordat er een grote boom boven staat uiteindelijk afsterven. Maar ze kunnen gered worden door ze in het najaar te oogsten en in te kuilen en vervolgens in het voorjaar elders aan te planten. De perfecte match dus. Een prachtige manier om snel en kosteloos veel bomen te kunnen planten. Het enige wat nodig is, zijn vrijwilligers die de handen uit de mouwen willen steken. En dat willen de Lions wel.

Het motto van de Lionsclub is niet voor niets ‘Lions helpen!’. Met vriendschap en gezelligheid zetten zij zich in voor de gemeenschap.  De LCUH  organiseert circa 10 activiteiten per jaar waarmee geld wordt opgehaald of de handen uit de mouwen wordt gestoken voor een goed doel. Bijvoorbeeld de Mountainbike Marathon Amerongse Berg of de Kerstlunch voor ouderen in de raadszaal in Doorn.

Op Landgoed Zonneheuvel trokken de Lions er die zaterdag, voorzien van spades, enthousiast op uit om in enkele uren ruim tweeduizend boompjes te oogsten. Daarna werden de beuken, esdoorns en tamme kastanjes gebundeld en ingekuild zodat ze in februari op Landgoed Berg kunnen worden geplant. De geslaagde activiteit werd afgesloten met een heerlijke kop soep en het besef dat na het herplanten volgend jaar binnen onze gemeente, de Lions ook hebben bijgedragen aan het tegengaan van klimaatverandering en het herstellen van biodiversiteit.