09/10/2023

Ongeveer 750 fietser namen zaterdag 23 september deel aan de 16e Mountainbike Marathon Amerongse Berg. De deelnemers waren goed voor een opbrengst van ruim 10.000 euro. Dat geld wordt door de Lions Club Utrechtse Heuvelrug geheel ingezet voor twee goede doelen binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

De Lions Club Utrechtse Heuvelrug en enkele gedreven mountainbikers organiseerden in nauwe samenwerking met Staatsbosbeheer deze zeer populaire wedstrijd. Vanuit het hele land en ook uit Duitsland en België kwamen liefhebbers naar Amerongen om meerdere rondes op het uitgezette parcours van ruim 30 kilometer te rijden. Om 10.00 uur precies loste wethouder Karin Oyevaar het startschot voor de mannen die een wedstrijd van ruim 90 km gingen rijden. Daarna volgden de vrouwen voor dezelfde afstand en na 10.30 uur de mannen en vrouwen die voor 60 km hadden gekozen.

De opbrengst wordt dit jaar besteed aan een nog nader te bepalen project op het Leersumse veld en aan de Plusbus Utrechtse Heuvelrug die begeleide uitstapjes voor ouderen organiseert.

De omstandigheden waren voor de deelnemers uitdagend, regelmatig regen en elke ronde moest er 500 meter geklommen worden. Maar dat maakt deze wedstrijd in Nederland zo uniek. Uitgeput en vaak met verkrampte gezichten kwamen de mannen en vrouwen over de finish. Maar iedereen was zeer tevreden. Het was een mooie dag.

De leden van de Lions Club stonden garant voor de goede voorbereiding en het goede verloop tijdens de wedstrijd.

Brenda Grifhorst heeft een prachtige fotoreportage gemaakt.